Terapeutyczne zabiegi na skórze stóp

PEDICURE LECZNICZY

Pedicure leczniczy to zabieg  dla osób chcących otoczyć szczególną opieką swoje stopy.

Pedicure leczniczy, inaczej pedicure podologiczny, nie jest wykonywany przez kosmetyczkę, lecz przez  podologa. Celem zabiegu jest nie tylko upiększenie stóp, ale przede wszystkim usunięcie zmian w ich obrębie, które powodują ból czy dyskomfort podczas chodzenia. Zwykle już jedna wizyta u specjalisty wystarczy, żeby uzyskać oczekiwany efekt.

Na zabieg pedicure leczniczego najczęściej jednak decydują się osoby, u których już pojawiły się dokuczliwe zmiany. Z większością z nich kosmetyczka nie jest w stanie sobie poradzić i niezbędna jest pomoc podologa.

Wskazania:

Modzele

Odciski

Nagniotki

Grzybice

Brodawki wirusowe

Pękające pięty

Nadpotliwość stóp

Keratoliza dziobata

ROZPADLINY PIĘTOWE

Każda zmiana jest opracowana na wizycie przez specjalistę osobno . Podolog używa specjalistycznych narzędzi : frezy próżniowe a także sterylne narzędzia takie jak skalpel i dłuto .

Po zabiegu specjalista zawsze dobiera indywidualną pielęgnację w domu by efekty były na długo.

KERATOLIZA DZIOBATA

Keratoliza dziobata tzw. rogowiec pobrużdżony jest dosyć częstą chorobą infekcyjną skóry stóp, wywoływaną przez bakterie, np. Corynebacterium. Zmiany skórne mają charakter dołeczkowatych ubytków naskórka, którym towarzyszy pieczenie, świąd i nieprzyjemny zapach stóp. Związane jest to z właściwościami keratolitycznymi bakterii, co oznacza, że doprowadzają one do punktowego rozpadu komórek warstwy rogowej naskórka. Małe wgłębienia mogą się zlewać, tworząc większe nadżerki, czasem szczeliny. Keratoliza wywołana jest najczęściej przez wilgoć i nadmierny wzrost bakterii. Warto wiedzieć, że nadmierna potliwość jest głównym czynnikiem etiopatogenetycznym schorzenia. Keratoliza zazwyczaj dotyczy mężczyzn wykonujących ciężkie prace fizyczne, co wiąże się ze wzmożonym poceniem stóp, a także długotrwałą okluzją w obuwiu. Zmiany dotyczą przede wszystkim miejsc największego ucisku – zazwyczaj śródstopia, pięty, okolic opuszek palców i bocznych powierzchni stóp. Mają tendencję do rozprzestrzeniania się na coraz większy obszar stopy. Schorzenie nierzadko ma jednak przebieg bezobjawowy.Tworzą się w miejscach, w których skóra narażona jest na rozciąganie, na przykład na piętach. Wskutek nadmiernej keratynizacji i pogrubienia naskórka, skóra staje się bardzo sucha, traci elastyczność i pęka. Rozpadliny mogą sięgać głęboko, aż do skóry właściwej, powodując krwawienie. Ich obecność ułatwia wnikanie drobnoustrojów, co może skończyć się zakażeniem.

Ubytkom naskórka na stopach często towarzyszą jeszcze inne objawy keratolizy dziobatej. Są to:

-maceracja naskórka,

-tkliwość i bolesność,

-nieprzyjemny zapach stóp,

-pieczenie i świąd.

Specjalista zaleca preparaty pielęgnacyjne do stosowania w domu . Zazwyczaj po 3 tygodniach mamy zadowalający efekt terapii.

NADPOTLIWOŚĆ STÓP

Stopy pocą się bardziej w okresie dojrzewania i przekwitania, na skutek zmian hormonalnych w organizmie. Dolegliwość nadmiernej potliwości występuje częściej u osób nerwowych, żyjących w ciągłym stresie oraz zaburzonych emocjonalnie. Intensywny wysiłek fizyczny związany z pracą lub uprawianiem sportu również zwiększa produkcję potu.
Choroby metaboliczne, takie jak cukrzyca, otyłość, nadczynność tarczycy, choroby neurologiczne, lub niektóre choroby zakaźne także mogą przyczyniać się do wystąpienia nadmiernej potliwości stóp.
Nadmierną potliwość wzmaga spożywanie dużych ilości ostrych potraw, m.in. pieprzu, papryki, chilli, czy curry. Nieodpowiednie obuwie i skarpetki wykonane z tworzyw sztucznych oraz brak higieny także mają swój udział w zwiększonej potliwości.
Uciążliwa potliwość stóp może być przyczyną powstania poważnych dolegliwości. Zachwianie naturalnego płaszcza ochronnego skóry stóp jest przyczyną maceracji i powstawania pęknięć ułatwiających wnikanie w skórę mikroorganizmów chorobotwórczych, wirusów i grzybów.
Bromhidrosis – wydzielanie potu połączone z nieprzyjemnym zapachem to wyjątkowo przykra odmiana nadpotliwości stóp. Za przykry zapach odpowiedzialne są mikroorganizmy umiejscowione na powierzchni skóry, które rozkładają łuski naskórka, tłuszcz i inne organiczne składniki potu.

Leczenie nadpotliwości stóp w gabinecie podologicznym opiera się na doborze odpowiednich preparatów w połączeniu z zabiegami zmniejszającymi aktywność gruczołów potowych.

Jak leczyć nadpotliwość stóp?
Dbaj o higienę. Po codziennym umyciu stóp dokładnie osusz stopy i miejsca między palcami.
Codziennie zmieniaj skarpetki
Chodź w przewiewnym obuwiu
Używaj świeżych i czystych ręczników
Miej pod ręką preparat do zwalczania grzybicy. W razie potrzeby zastosuj go jeszcze przed włożeniem stóp do butów.
Możesz zastosować kąpiel stóp z dodatkiem płynu na bazie ziół
Skuteczne jest stosowanie wielodniowego antyperspirantu na bazie srebra koloidalnego bądź preparatów z zawartością rycynooleinian cynku

SUCHA SKÓRA STÓP

Skóra sucha jest: łuszcząca, piekąca, swędząca i szorstka. Przyjmuje kolor żółty, biało-żółty, szaro-żółty lub brudnoszary. Może przybierać postać pękających pięt, rozpadlin sięgających do skóry właściwej, które mogą prowadzić do stanów zapalnych, niekiedy nawet krwawienia.
Suchość skóry obserwuje się najczęściej na piętach, palcach stóp oraz zewnętrznej krawędzi stopy.

Zaburzenia funkcjonowania układu krwionośnego to znacząca i ogólnie rozpowszechniona przyczyna suchej skóry kończyn dolnych. Nieprawidłowości te uszkadzają nerwowe zakończenia gruczołów potowych i łojowych, a tym samym pozbawiają skórę możliwości otrzymania dostatecznej ilości lipidów oraz płynów. Problem nadmiernej suchości naskórka stóp związany jest z utratą jego elastyczności, ponieważ nie występuje tam ani jeden gruczoł łojowy, który dostarczałby tak bardzo potrzebnego sebum. Natomiast na podeszwie mieścić się około 600 gruczołów potowych.

MODZELE

Umiejscawiają się zazwyczaj na opuszkach palców lub podeszwach stopy pod główkami kości śródstopia.

Modzele usuwa się zwykle podczas pierwszego zabiegu. Jednak zabieg nie jest w stanie zlikwidować dalszego nadmiernego rogowacenia. Dlatego też, aby usunąć modzele na stałe należy zwalczyć przyczyny ich powstawania.

Stałe usunięcie modzeli jest niemożliwe, gdy powstają one na skutek zmian w układzie kostnym – obniżenie główek kości śródstopia;w tym przypadku w celu utrzymania skóry stóp w dobrym stanie zaleca się regularne wizyty u podologa, stosowanie odciążeń lub amortyzacji

Zmniejszenie hiperkeratozy spowodowanej noszeniem nieodpowiedniego obuwia jest możliwe poprzez wymianę obuwia lub stosowanie indywidualnych wkładek odciążających.

ODCISKI

Odciski to zgrubiała warstwa naskórka, powstała w rezultacie silnego i długotrwałego nacisku fizycznego na dane miejsce. Skóra podrażniana przez długi czas reaguje, tworząc twardszą warstwę tkanki, która rogowacieje i – w przeciwieństwie do zdrowych tkanek – nie dochodzi do jej złuszczenia. Z reguły odciski nie są niebezpieczne dla zdrowia. Wywołują jednak nieprzyjemne doznania w postaci bólu, są także nieestetyczne.

Odciski należy usuwać, aby zapobiec ich wpychaniu w coraz głębsze warstwy skóry, unikając tym samym przykrych dolegliwości bólowych. Należy zdać sobie sprawę, że im starszy odcisk tym trudniej go usunąć do końca podczas jednej wizyty w gabinecie podologicznym. Terapia i ilość zabiegów uzależniona jest od czasu jaki odcisk spędził na nadzej skórze.
Odciski mogą się odnawiać, ponieważ stałe zmiany w układzie kostnym stopy mogą nieustannie powodować ucisk i drażnienie różnych obszarów skóry.
Dlatego tak ważna jest profilaktyka w tym zakresie. Warto jest zainwestować w nowe wygodne buty, indywidualne wkladki  odciążające  lub amortyzację.

HIPERKERATOZY

Nadmierne rogowacenie związane jest z zagęszczeniem pokrywowych warstw naskórka, czyli naturalną reakcją ochronną organizmu. Jeżeli przy odpowiedniej pielęgnacji rogowacenie potęguje się bez konkretnej przyczyny, wówczas można stwierdzić wystąpienie patologicznych zmian w skórze oraz często również w tkance łącznej. Kolejnym etapem mogą być pojawiające się złogi, odciski, brodawki, pęknięcia, rozpadliny oraz stany zapalne.

Przyczyny nadmiernego rogowacenia skóry:

• tarcie i ucisk
  • zaburzenia gospodarki hormonalnej oraz zaburzenia wegetatywne
  • cukrzyca, reumatyzm, choroby wątroby i nerek
  • złe obuwie
  • nadwaga
  • stanie przez długie okresy czasu
  • deformacje w budowie stopy i nieprawidłowe ułożenie